Kommunikations problem AB

Helg! Skönt att pyssla i lägenheten nu när köket kommit upp. Dock var de resterande möblerna som skulle till vardagsrummet för stora, de hade mätt fel. Så får vänta en vecka till på att allt är på plats. Men med som allt annat här i Rumänien så tar allt lite tid. Bara att vänja sig!

Min hyresvärd är en gullig liten tant som inte pratar engelska, hon kan inte ett enda ord! Och hon är lite rolig. Hon ringer mig när det är något. Jag vet dock inte hur hon tänker då eftersom vi inte förstår varandra. Hon babblar på och jag säger hela tiden "I don't understand, I don't understand" men hon fortsätter. Sen dyker hon upp i lägenheten, idag för att sätta upp extra gardiner, hon pratar på, gestikulerar och jag pekar och pratar för att se om jag förstår rätt. Haha, i slutet drog jag fram datorn för att skriva i på google translate så kunde hon läsa på datorn vad jag menade. Det fungerade. Hon är väldigt trevlig iaf och vill det bästa!  Och så var det ju problem med internet...som egentligen inte var ett problem, en gubbe från internetbolaget kom hit, kollade varför det inte fungerade och fixa det på 2 min. Jag hade inte aktiverat det bara...bra Jessica. Så nu kan jag kolla på Idol igen utan att det avbryts var 3e minut! Hejar för övrigt på Weise, tycker han är så skön. Han känns lite malplacerad i Idol-miljön. Känns som att han istället borde hänga på Stureplan och vaska champagne. Men han har ju en sån grym röst så jag hoppas han kommer långt.

Igår gick jag med en stor summa pengar kontanter i handväskan. Aldrig gått med så mycket pengar. I Rumänien, är allt lite efter, som ni säkert vet. Jag skulle betala skolavgiften igår och tänkte ju att jag går till banken med kortet och betalar in på så vis. En överföring från en bank till en annan liksom. No big deal. Men när jag kom dit så sa de att jag måste ha allt i kontanter och det ska vara i euro. Hmm okej...gick vidare till en, två, tre fyra (!) banken för att ta ut pengar från kortet i euro. Nej det går inte var hela tiden svaret. Du måste ha ett konto här för att ta ut pengar. Ringde bror, var i ett litet krisläge. Hade spenderat 1,5 timme på att gå runt överallt och kände mig smått stressad. Jesper sa iaf en bank som han hade tagit ut euro på så drog dit och tacka fan för Pereius Bank! They saved my day. De skratta lite när de såg beloppet jag ville ta ut och jag fick kommentaren "Thats enough for a big party". Så med mina 4000 euro gick jag den långa vägen tillbaka till den andra banken och satte in dom. Puh! 3,5 timme senare..varför göra det enkelt? :P

Take care


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0