Hierarki

Vår anatomilärare, som för övrigt är helt suverän och även vår klassmentor, pratade idag om uppförande och hur vi ska tilltala vissa lärare beroende på vilken titel dom har. Blev lite ställd, inget man är van vid i Sverige direkt för där är ju alla jämnställda. Men det verkade mest viktigt hur man tilltalar Proffessorn, ledaren över skolan. Man får möjligtvis tilltala honom med hans riktiga namn, men då ska det uttalas på rumänska. Säger man det med engelsk klang så är den en "disgrase" to his family och det rekommenderade han alltså inte. Det bästa var att helt enkelt säga Proffessorn. Inget problem för mig, jag kommer ju ändå inte ihåg hans namn.

Annars gick dagen bra, inga riktiga lektioner än, mest introduktion. Imorgon däremot ska vi ha biokemi och labbrocken är redan inhandlad! De skulle även försöka ordna med schemat så vi är helt lediga på fredagar, hade ju varit riktigt trevligt med långhelg varje vecka!

Har lite sverigehemlängtan. Inte så konstigt, ännu inte kommit in i vardagen. Tycker dock om Rumänien och jag tror jag kommer trivas här. Mycket är annorlunda men mycket är också ganska samma som i Sverige. Jag gillar att det är billigt här. Och att veckohandlingarna går på 300 kr, och då har man köpt mycket mat! Massage, pedikyr och manikyr får du för 50-lappen. Bio kostar 23 kr. Man borde kunna leva gott på CSN pengarna här.

En låt som peppar mig när jag behöver energi och ork.

http://www.youtube.com/watch?v=mLqHDhF-O28&ob=av2n

Många gånger funderar jag på framtiden, vart är jag i livet om bara 1 år? Vart är jag om 5 år? Ja jag är säkert kvar här och pluggar förhoppningsvis och trivs, men allt det andra?

Don't regret anything you do, 'cause in the end, it makes you who you are

Take care

Kommentarer
Postat av: Clara

Alltså jag borde börja kolla på Rumänien, fan. Finns det något mer man pluggar till där än: tannläkare, vetrinär och läkare?

2010-10-05 @ 23:09:10
URL: http://clorry.blogg.se/
Postat av: Jessica

Den finns massa utbildningar här men jag vet inte vilka fler som är på engelska. Tror dom har ngt universitet där man pluggar marknadsföring =)

2010-10-06 @ 06:10:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0