14e oktober 2010

Alltså när jag inte kommer någon bra rubrik. Ja då blir det datumrubriker. Och just nu är jag hjärndöd så vi får se hur vettigt detta inlägg kommer bli.

Skola hela dagen, gått bra men man blir så trött. Hade iaf första rumänska lektionen idag, känns lite onödigt. Man lär sig språk bäst när man är ute och pratar, inte i ett klassrum. Men igår beställde jag mat på total rumänska, väldigt knackig och hackig men servitören förstod! Taxichaufförerna brukar vara ganska dålig på engelska så där har man lärt sig så kallade "taxifraser", typ höger, vänster, rakt fram, där framme, svänga och massa gatunamn såklart. Det är kul att lära sig ett nytt språk. Även om jag nog inte kommer ha användning av rumänskan senare i livet. Men skitsamma! =)

Träffade även Anna, den svenska tjejen som går i sista året nu på veterinärskolan. Hon hade en del att berätta! Mycket bra och mycket dåligt haha. Lärarana sa ju när hon kom ner hit för fem år sen att allt skulle vara på engelska, efter 1 månad blev allt på rumänska. Starkt gjort att fortsätta då. Hon har haft det jättetufft på alla tentor och fått jobba dubbelt så hårt som de rumänska eleverna men hon har kämpat och klarat det. Sen berätta hon att dom tar bättre hand om de utländska studenterna, för vi betalar mer, ja de är lite så här fortfarande, har du pengar blir du bättre behandlad. Att en veterinär tjänar i genomsnitt 1500 kr (svenska!) i månaden kom som en chock. Fattar ni då hur dåliga löner det är i detta land?

Nu börjar min helg! Väldigt skönt. Vi får se vad som händer. Vi i klassen ska förhoppningsvis träffas och hitta på något i helgen. Gå till en bar eller käka något =) Bra initiativ från fransyskorna :) Annars blir det en del plugg.

Och grattis till finaste som fyller 26 år! <3 Gammal var ordet :P




Vi har en jätterolig italienare i min klass. Han är väldigt flummig och lite sådär skönt oseriös i allt han gör. Vi började prata om svampar och marijuana och han berätta om att flera av hans kompisar odla marijuana hemma men att han verkligen ville prova dessa crazy mushrooms i Amsterdam. Så vi skoja om att alla i klassen borde åka dit tillsammans och käka svamp! Vilken syn.

Take care

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0